tisdag 19 juli 2011

Mors mors, Mors

Logg:2186
Regn,åska,solglimtar
S5-14m/s medel runt s8

Ja klaga på vädret är ingen ide eftersom det ändrar sig hela tiden.
Vi lämnade Thisted ca kl 09:45 och stampade ut i 12m/s valde att bara hissa
focken och loggade 6kn ok, men vis Feggesund hissade vi storen men max rev,
en fin läns med lite nervositet för färjan som drog ut från färjeläget just
som vi passerade många glada bilresenärer vinkade åt oss när vinden ökat
till 12.

Vi sträckte över Logstør Bredningen och i den krabba sjön vaknade ungarna
och kom upp i sittbrunnen, taskigt läge för frukost så en nödlösning med
bacon chips fick duga. Så fort vi kom int till Løgstør lade sig vågorna och
ungarna kröp in i salongen och fortsatte titta på Krigets vindar (mer än
14h lång)

Inseglingen ill Løgstør blev spännande när vinden ökade till 10-14. Men
strax efter Løgstør mojnade det ner till 5 ocjh solem värmnde oss för
första gången på länge,
Kanonsegling hela vägen till Gjøl och denna gången säkert högre vatten än
sist

måndag 18 juli 2011

Thisted

Logg 2149
Mest regn ös regn, inslag av åska
Mellan S och SO 5-15 mest runt 10

Vi lämnade Thyborøn kl 09:30 som näst sista båt och steemade i motvinden
tillbaka samma väg, sjön var krabb och det dunkade rejält i vågorna ju
närmare vi kom Odde sund ju mer lade sig vinden vi missade broöppningen med
5min och fick vackert vänta en halvtimme. Efter bron hissades storen med
ettans rev och solen tittade tillfälligt fram, en fin slör runt Jegindø Tap
och sedan plattläns till Hester Odde, vinden pendlade mellan 8-10 och vi
låg runt 7-8kn så det var riktigt kul att gå insidan av Mors, efter Agerø
mojnade vinden till 5 och solen tittade fram igen en kort stund, vi
funderade på och ta ut revet men undertiden vi funderade ökade vinden åter
igen till 8-12 så tur var det att revet fick vara kvar.
Ny bro vid Vilsund, 21 ropade upp oss och meddelade att bron skulle öppnas
om 10min när vi hade ca 1nm kvar och vinden mojnade så vi startade motorn
och gav järnet, bron öppnades och samtidigt vred vinden lite så en
slänggipp gjordes sedan kom åskbyn strax innan bron på 15m/s så vi åkte
igenom i 9,4kn, phu vi hann :)
Åskan kom över oss iom att vinden kom från S bestöt vi att ta ner storen i
lä för Mors och gick för fock med motor in till Thisted i ösregnet. 21
strax före och Avventura någon timme efter oss lade vi till i
småbåtshamnen.

Ungarna kollar på DVD som dom förövrigt gjort sedan Jedingø...

söndag 17 juli 2011

Liggedag i Thyborøn

Eskadern är avslutad nu skall alla båtarna hem från Danmarks västkust och
ca 8 båtar hade planerat gå ut i Nordsjön till Norska sørlandet men
väderutsikterna var bättre i Kategatt än Norge så alla går hem via Klister
Kanalen.

21 och Gemini hade redan innan bestämt att gå runt Mors om det lovades
sydliga vindar och det har som lovat, ev kommer även Avventura den vägen,
självklart hoppas vi på fler deltagare runt Mors vi får se i morgon.

Regnet öste ner i morse så det blev sovmorgon sedan film dag i Gemini,
molnen drog bort och solen tittade fram, vi tog en promenad på byn och
funderade på museebesök men hungern kom ikapp så det blev fich and chips
och stjärneskrud istället. Efter maten gick vi och kollade på
befästningarna som Hitler lämnat efter sig och sedan ett dopp i Nordsjön.

Thyborøn

Logg: 2101
Fantastisk segling från Lemvig till Thyborøn.
5-7m/s syd så vi hade en fin undanvind de sista 12nm genom Danmark.
Gemini hade tillsammans med Pelagos och Anna fått den stora äran att vara
festhamnvärdar sista dagen. Det handlades i lemvig och planen var gemensam
grillning men väderutsikterna var mörka för kvällen och regn var lovat till
kl 18 och vi avslutad kvällen i 21 och Gladan med limerikar och eskader
sång.
Söndag
O 10-15
Regn
Idag blir det liggedag och så får vi se vilka som seglar till Norge och
vilka som går tillbaka runt Mors.

fredag 15 juli 2011

Lemvig

Logg 2089
Mulet med regnskurar
15 grader
W 10-16

Som sista båt lämnade vi Jedingø strax före 10, läns ut ur hamn så vi
släppte tamparna och rullade ut focken och länsade ut ur hamn.

Storen hissades när äggen var klara och vi hade en fin halvvind i 3m/s och
som sist i kön kändes ansvaret tungt att gå förbi Gladan och Alphina,

Rundade Thyholm och väntade tappert på bro öppning, passade på och reva
eftersom vinden skulle öka.

Lite tur med tågtidtabellen så vi hann fram till bron strax innan öppning
och då var vi hastigt och lustigt hack i häl på Alphina.
Efter bron minskade motströmmen till behagliga 1kn och vinden dog ut barnen
började med frukostbestyren så revet fick sitta kvar, tur det evftersom
vinden senare ökade till 10m/s

Ett par slag först sedan sträckte vi nästan till angöringen ett kort slag
till behövdes som en säkerhetsåtgärd för det gundade upp till 2,5m .

Skönt med undanvind in i Lemvigs hamn och seglen bärgades i hamn. Åter igen
knödde vi in 10 båtar i en "full" hamn.

Hamnare i Pelagos och regnet kommer in från väst.

torsdag 14 juli 2011

Inblåsta i Jegindø

Japp vindmätaren visade över 10m/s på morgonen och väderutsikterna såg
mörka ut, det beslutades att stanna kvar nu i skrivadne stund är vinden
uppe i över 15 bra beslut.

En cykeltur in till byn för lite priviantering sedan två filmer på raken
med avbrott för pankaksstekning.

Lite tid har lagts ner på vår modell båt som skulle ha haft kappseglat idag
men inställt pga hårt väder, tur det eftersom vi inte är klara med riggen
än.

Nu blir det skepparmöte och pizza

onsdag 13 juli 2011

Slör till Jegindø

Logg: 2069
O 3m/s vridande till NO 10m/s
15 grader
Molnigt med inslag av sol

Som hamnvärdar för dagen steg vi upp i ottan 07:45 istället för kl 8 fast
Anki gick upp en halvtimme senare som vanligt :)

Dom hade lovat W vridande till S och vinden var ost på morgonen så sopor
kastades och vi lade ut, Anki kokade ägg och seglen hissades efter koken
och morgonmaden spisades i en lätt slör på 3 m/s

Vinden vred något åt norr och sista biten plattade vi samtidigt som vinden
ökade i styrka.

In i mitten av hamninloppet för motor med nedtagna segel tog vi för snäv
sväng mot fiskehamnen där störst förutsättningar för att få alla plats med
11 eskaderseglare, inte så erfaret av Geminis besättning för vi körde fast
i gyttjan och dejavu känslan infann sig, vi har ju varit i Klister kanalen
förut.

Vi kom loss för egen maskin och väl in i hamnen vinkade hamnfogden (som vi
ringt på morgonen och förvarnat) in oss och Carinde på var sin brygga.

Hamnfogden betättade om alla platser vi kunde utnyttja och vi beslöt att
lägga 21 på insidan av piren för en HR är ju skit stor men höga fribord i
min lilla hjärna, vi fick in 6 båtar där det normalt ligger 2 hamnefogden
blev imponerad nu kunde alla ligga ihop och 21 flyttade ner till oss.

Vinden snarare ökade och skepparmötet hölls i lä för klubbstugan där dagen
uppgift utfördes med bravur, ny text skulle skrivas av varje besättning
till "sånt en livet" och sedan framföras på skepparmötet.

Kvällen avslutades i Harvest II som vänder här pga födelsebarnet Connor
skall på hockeyläger till helgen, Connor hade förövrigt ett lyckat
födelsekalas där alla barnen deltog.

tisdag 12 juli 2011

Nykøbing Mors

Logg:2057
Växlande molnighet
15 grader
W 10m/s

Fin segling igår till Nykøbing, kryss hela vägen med lunch stopp på Fur med
smørrebrød och en kall.

Misstanken om att Gemini går bättre på barbord besannades när vi kryssade
nära Ruter Dam vi tog betydligt bättre höjd på barbord än Rutan och sämre
på styrbord.

Idag blev det liggedag för stjärnankringen blev inställd eftersom vinden
envisas vara frisk, då passade jag på att justera masten lite åt styrbord
samt sträcka upp lite, får se om det kan bli någon skilnad på höjden.

Avslutning i klubbstugan men dansk kurs, nu vet alla vad femoenhalvfjers
betyder, troligen glömt redan i morgon.

söndag 10 juli 2011

Nepp ingen Livö utan Rönbjerg

Logg 2039
W8-10m/s
25grader

Vi tog det lungt i Lögstör och Elsa ville köpa en handväska så eftersom det
var musselfestival hade butikerna öppet även på söndag. Ingen passande
väska hittades dock men far och dotter fick en fin tur på stan medans
Pontus och Anki städade båten, en fin arbetsfördelning.

Undertiden hade Alphina ropat ut att det var fullt på Livö och 11 båtar
omöjligt kunde lägga till så nytt beslut togs och vi blev hänvisade till
Rönbjerg som ligger rakt ost om Livö.

Vinden var frisk och sjön krabb så det riste och slog i båten när vi
steamade ut i rännan från Lögstör. Efter rännan satte vi bara focken och
testade, 5,5kn och storen fick vila idag.

In i hamn blev vi anvisade en fin kajplats med styrbordssidan mot kaj,
ryktet hade gått att Geminis kyl är grym och kan göra is varvid vi blev
inbjudna till Ruter Dam på en GT som hamnare om vi tog med is, mycket
trevligt och fler dök upp så denna dagen var der Rutans sittbrunn som var
full och Jonas gin som blev tom.

Här finns ett vattenpalats och de flesta ungarna begavsig dit och Pontus i
sin iver slog pannan i bommen när han skulle gå iland.

Ikväll gemensam grillning och Geminis besättning har fyra fin fina oxfile
skivor som vi köpt av slaktaren i Lögstör.

Nu blir det en kort tupplur sedan börjar väl kvällens aktiviteter.

Söndag morgon i Lögstör

Logg:2032
Sol
20 g
W 5-8

Gårdagens skepparmöte avslutades med grill och studiebesök på Lögstörs
Båtbyggeri, mycket intressant där ägaren själv bugger en ketch i lärk med
modern teknik.

Kvällen avslutades i danstältet fast på väg ombord på Gemini för att göra
natt hördes glada skratt från Pelagos sittbrunn så då drog vi ut på denna
kväll en stund till.

Idag skall vi försöka knö in alla båtarna i Livö hamn och Alphina som
hamnvärdar lämnar först och kollar läget vi skall undvika att gå innan 10
inga problem för Geminis besättning.

lördag 9 juli 2011

Musselfestival i Lögstör

Start kl 06:30 från Ålborg fredag morgon, Anna och Gemini som var
hamnvärdar för dagen. Motor gång i en lätt motström på 0,5kn Anki fick
tillåtelse att vila.

Då vi misstäkte att det skulle bli fullt snabbt i Lögstör hamn så var det
bäst om alla startade hyffsat tidigt och dom sist lämnade Ålborg ca kl7:30.

Halvvägs ökade vinden från ost och strömmen vände till en lätt medström och
vi fick tillbaka lite men totalt 26nm blev resan.

Väl i hamn efter ett kapprace efter bro öppningen kom Gemini in som 2a båt
och la till utanför Balladen som vi hade hjälpt i Ålborg hamn. En efter en
fick vi in alla båtarna efter lite omflyttning av en 60ft Bavaria i
ösregnet.

Vi bad hamnvakten komma till vårt skepparmöte och frågade efter ett
totalpris på 11 båtar, lite huvudräkning så fick vi ett avtal om 1500:- för
11 båtar i två dygn, vi leder prut tävlingen nu.

Idag liggedag och kulturaktiviteter och i morgon blit det Livö ca 7nm

torsdag 7 juli 2011

Ålborg Liggedag

Logg: 2006
25grader
W 3m/s

Igår lämnade vi kaj för segel ut ur Mou hamn, Alphina före oss hissade
blåsan och Rutan efter oss hissade blåsan så vi kände att vi var tvugna att
göra det med.

En fin vind på 5m/s från ost och 1-2knop medström gjorde att vi fick en
kanonsegling in i Limfjoden mot Ålborg och korta stunder loggade 8kn över
grund. Väl framme vid första bron möttes vi av gröna siffror som förkunnade
att bron skulle öppnas om 40 minuter så vi halvindade fram och tillbaka och
passade på och ta en handbajer.

Bron öppnades och det blev race in och en Dansk samt en Tysk för motor
skulle promt framför en seglande Gemini så motorn startades och full back
lades in, konstigt med tanke på att man ändå måste vänta på nästa bro.

Vinden ökade till 10m/s mellan broarna så vi drog ner seglet efter
erfarenheten vid förra bron.

Gladan som för dagen hade hamnvärdskapet lotsade in oss till en bra stäv
plats, alla fick fina platser men tyvärr ganska utspritt, dock kan man inte
klaga på prutningen, Per Lage lyckades pruta ner hamnavgiten till 155dk per
båt för två dagar, därmed leder Gladan prut tävlingen, det blir en utmaning
för oss på fredag när vi är hamnvärdar i Lögstör.


Medan de flesta gick på byn och käkade utnyttjade Geminis besättning
segelkubbens fina grill efter middagen gick vi till hamnkrogen och tog en
öl med Pelagos och Avventuras besättning.

Idag är det liggedag och ett studiebesök är inbokat på Akvavit museet, vi
har ju redan varit på båden sjöfarts och krigs museet förra gången vi var
här i Ålborg så vi nöjer oss med spritfabrikken som jag iof har varit på
flera gånger med då alltid haft äran att köra bil så nu blir det första
gången jag kan provsmaka :))))

I morgon skall vi upp i ottan och segla 24nm hoppas på ostliga vindar med
medström annars lär det ta lång tid till Lögstör och musselfestivalen.

Dags för en dusch innan dagens viktigaste aktivitet.

Måste bara utrycka min glädje över dessa fantastiskt gästfria danskar och
trevliga hamnar där man verkligen känner sig välkommen, Bohusläns
hamnvärdar har mycket att lära av sina danska kollegor.

onsdag 6 juli 2011

Mou Limfjorden

Logg: 1992
25g
Sol
O 3m/s
Lite lugn morgon i går men vinden i stäven stemade vi från Saeby mot Hals
Barre vinden vred lite eter 10nm och jag ville hissa segel men blev
nedröstad av resten av besättningen, då blev jag sur och gick ner i ruffen
och tittade på Pirates of Caribien, tittade och tittade sov till filmen.
Lagom till Hals barre vaknade skepparen och segel sattes dörjen släpptes ut
och en liten makrill håvades in.
En fin läns i i Klisterkanalen och det såg ut att vara gott om plats i Mou
hamn enl Havneguiden så Gemini gick i med segel och planen var att sladda
in med bredida vid Ruter Dam.
Väl in i inloppet med 5kn och då ser vi en mindre fiskebåt som backar ut,
det gick inte att göra en imponerande tilläggning så vi svängde runt och
rev seglen och startade motorn.
Kvällen avslutades med GT i hink och grill. Mycket trevlig kväll igen.
Idag skall vi gå till Ålborg och med en lätt ostlig vind kan nog blåsan
luftas även denna underbara dag.

Foto: Marina Caspersson

måndag 4 juli 2011

Saeby

Logg 1961
Lungt
Mulet
25g

Gårdagen var fantastisk, startade från Rörö som sista båt kl 8 en vind från
NO på ca 5m/s gjorde valet enkelt att hissa blåsan och koppla in
autopiloten.
Vinden ökade vit tolvsnåret till 7m/s och vi loggade 7kn över grund. Första
"offret" var Carinda som itan spinn drog in 15 makrillar vi slängde ut
dörjen med endast en hongädda som vi tappade strax innan vi fick upp den,
lika bra det med tanke på att det inte är vår favoritföda. KL 12 efter
inräkningen från 21 togs två kalla fram och nu kände man att det inte gick
och ha det mycket bättre. Efter ölen togs revben och rödvin fram till
lunch, fast för Elsa blev det frukost som sovit hela tiden.

Selma II passerades och dom passade på att fota Gemini och vi fick ett par
fina bilder på Selma II

Vid tvåtiden hade vi 20nm kvar och undertecknad behövde en stund för sig
själv eftersom blåsan hadde stått stabilt i 4 timmar så var det bara att ta
med Aftonbladet in på muggen, trodde jag...

Precis när man hade det som bäst och bantade ett kilo så ryckte det i hela
båten inkl muggen, vinden hade kantrat och en frisk halvvind slet i
spinackern, inifrån muggen fick undertecknad dirigera, "släpp i lovart och
skota i lä" "är det den gröna" ropade Anki ja just idag är den gröna i
lovart...

Toabestyren avklarades och besättningen hade trimmat i blåsan fint men
autopiloten fick det svårt i halvvinden så vi fick styra manuellt en stund,
phuu.

Seglen bärgades utanför hamninloppet till Saeby och vi tog ett välförtjänt
dopp.

Hamnvärdarna för dagen var Harvest II och Anna vi fick box vin med snacks
när lösningen på överseglingens frågesport presenterades, späckhuggare är
inte en fisk!

Resturangbesök blev det 800 dk gick notan på och inte F va det gott måste
lära oss prioritera rätt.

Kvällen avslutades i Gladans sittbrunn.

Nu skall vi till Moe i Limfjordens början, som det ser ut nu så blir det
järngenuan i stiltjen 30nm

Blåsan uppe loggar ca6-7kn över grund

Fantastiskt väder, 6,5m/s lätt slör över 25 grader så här skall man ha det
när det är som sämst.
Barna sover fortfarande och vi har 34 nm kvar avverkar 10nm.

Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

söndag 3 juli 2011

På väg till Säby

Logg: 1916
20g
N 4m/s
Sol
Maskin:259
Vi lade till i Rörö hamn ganska precis 16:21 en timmer försent...
Dock flexibla eskaderledare som hemt enkelt flyttade fram skepparmötet en
timme. Poängrebuspromenad med drag genomfördes till Anna och Annas goda
bål, laget Änglarna hamnade på en förnedrande andraplats.
Och eftersom vi var på Rörö så träffade vi även Kim och Bittan, mycket
trevlig kväll.
Planen var att lämna Rörö vid 8 snåret och Geminis besättning satte klockan
på 7 men till ingen nytta, vid 6 tiden var det full aktivitet Anna (båten
altså) trasslade in sig i Ruter Dams dragglina och vi blev störda i vår
natt sömn. Kl 7 var det ingen mening att försöka sova närt Jonas stämma
hördes klart och tydligt i vår förpik, Rutan lämnade strax där efter ocj
resten följde fogligt efter, ensam kvar till avgångstid låg Gemini som
lättade ankar fem i 8 som sista båt.

Nu ligger vi i kön steemar i den lätta vinden barna sover och skepparn har
fått en kopp kaffe, funderar på och hissa nu när vinden faktiskt ökat lite.


Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

Äntligen påväg...

Logg: 1896
25g
NO 5-8
Mulet
Perfekt vind till Rörö där vi skall möta upp Eskadergänget, frågan är om
jag får hissa blåsan för Anki, jag får lobba lite.


Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

torsdag 30 juni 2011

Skenan monterad

Gött äntligen sitter slöfocksskenan på plats hoppas nu bara det funkar...

Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

onsdag 29 juni 2011

Ahhh hajfenan provisoriskt på plats

Ja ett missöde på midsommardagen resulterade i ett avslitet mantåg och man
kan gräma sig över det eller helt enkelt se det som en möjlighet.

Jag hade länge tänkt byta ut en mantågs stötta på var sida mot en sk
hajfena så man kan sträcka mantågen samtidigt ha möjlighet att lossa
krängbanden och ha det bekvämt när man ligger bredsida.

Ställd inför faktum var det dags att ta tag i det eftersom ett mantåg hade
förpassat sig till de sälla jaktmarkerna.

Hajfenor. Samt lite övriga nödvändigheter som mantågs stag fötter, nya
förtöjningstampar, nya spinn skot, fockskot lite block och inte att
förglömma en ersättning till flaggstången som försvunnit.
Inte ens en enhet fast nästan...

Väl nere i Gemini efter sista arbetsdagen före semestern skulle jag bara ta
bort dom gamla stöttorna och återanvända två fötter och montera hajfenorna
så jag kunde ta mått för nya mantåg men tji fick jag, möjligheten
förvandlades till problem igen.

Rolf kom hjälmprydd på cykel och skulle tittat till Maxin men hamnade i
Geminis sittbrunn och dess problematik, förslagen haglade och en öl med
tillhörande GD kunde säkert hjälpa till med ännu fler goda lösningar. Rolf
berättade över ölen en anekdot om när han beställt nya mantåg för många år
sedan som råkade vara för korta och att han för inte så många år sedan
återfunnit,jag väntar med spänning på om dom kan passa Gemini.

Rolf trampade hemåt och jag ägnade mig åt lite skot och block samt av en
händelse hittade en öl till i kylen (inte kan det väl finnas varken block
eller skot där?!?) Efter den ölen tänkte jag va F det är väl bara och
försöka igen. Jag fick loss mantågs stöttorna inkl fot och rätt nöjd
faktiskt, problemen förvandlades till möjligheter igen, snart promenerar
jag hem och kan konstatera att min första semester dag precis har börjat.


Projekten i morgon (flåt senare idag) är att rädda mantågsfötterna då nya
kostar en 1/10s enhet styck sedan färdigmontera "slöfocken" fixa slangen
till elpumpen, fästa upp pullpiten, måtta in mantågen antingen nya men
helst Rolf nygamla, få någon att pressa ändarna eller pressa nya om nu inte
Rolfs passar, motera klart hajfenorna, samt lite övriga göromål i Gemeni
som nu ser ut och är en arbetsplats.
Va skönt med en avkopplande semester :)

Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

tisdag 28 juni 2011

Det närmar sig med skenan

Ja äntligen tog jag mod till mig och sågade av stöttorna, nu i skrivande stund är det bara hålen i däcket kvar sedan lite sika med assistans av Anki.


Riktigt jobbigt att såga i rostfritt med en gammal rostig bågfil, den är numer helt slut, fick böga av sista biten.

Stärker mig nog med en kall innan jag fortsätter.

Bulltarna för korta och skall köpas i snarast, det är kass och meka på kvällstid när affärerna är stängda.
Men nu är alla hål borrade och skena samt staiv sågade i rätt längs, behöver bara köpa en större försänkare till mitt konsollerna förutom bulten då förståss.

Iallafall en underbar sommarkväll


tisdag 21 juni 2011

Ny pump igen

När vi köpte Gemini satt det en Plastimo pump som enda pump för länspumpning, det var ganska dålig och man var tvungen att lossa pumplocket och fylla vatten varje gång man skulle pumpa. Jag tänkte att den var väl gammal och sliten och beslöt att köpa en ny.
Lyckan var fullkomlig när jag hittade en av samma model som passade in så jag slapp bygga om och borra nya hål.
Nyu visade det sig att den pumpen var lika kass som den gamla och kan väl då konstatera att konstruktionen var kass helt enkelt. Så förra året inköptes en ny betydligt dyrare men inte helt oviktigt fungerande pump som jag tyvärr inte hann montera men i veckan gjorde jag slag i saken och gjorde det.

Ett litet missöde på vägen bara, jag glömde titta på pilarna för riktningen och när jag skulle prova pumpen så pumpade jag in det gamla vattnet som legat i slangarna hela vintern, hmmm den doften hindrade mig från att ta en tupplur i ruffen, det var dock lätt fixat och ja J vilket drag det var i den pumpen nu känns det betydligt tryggare. Hoppas dock att den aldrig skall användas lika lite som nödraketerna eller brandsläckarna.

Ännu inte skenan på plats

Uppgraderingen åt bekvämlighet med kortare bom och lazy bag saknas fortfarande pricken över i.
Skenan till den självslående focken är fortfarande inte på plats. däcket, och ruflutningen är inte samma på SB och BB och mäta sig fram till hur jag skall kapa stativen är jag inte mogen för än, ja mäta kan jag ju och det har jag gjort flera gånger men såga stativet efter mätningen och borra hål i däcket det kräver ett visst mod och där är jag inte riktigt än. Skulle nog se att någon mer med rätt kunnande hjälpte mig för enlig mig borrar man inte i onödan i däcket och inte innan man är 100% säker, för där det finns ett hål finns det risk för läcka och som gammal B-22 ägare har man fått sin beskärda del av läckande däck.

Ännu har jag bara vågat kapa skenan och borra hål för mittfästena och tejpat fast fästena där jag tror jag skall montera den.

Ny Bom Nytt Beslag och Lazybag mmm


I samband med nya segel passade vi på och beställa en single rev bom från Seldén om än lite kortare för att få enklare gippar och efter några år med Gemini tycker jag att hon var något överriggad samt lite väl lovgirig i min smak.
Redan efter en helg kan vi bara konstatera att det blev grymt bra. Ett litet problem bara, under Pater Noster Race så revade vi och spände storen allt vi kunde och man får betydligt mer kraft med den nya bommen så vi lyfte däcket ett par mm, men det har jag nu en lösning på mer om det i ett senare inlägg.

När bomen låg i trädgården och Gemini på land gick jag ut och beundrade mitt nya inköp med jämna mellanrum och insåg då helt plötsligt att mitt gamla bombeslag inte skulle bassa varvid ett nytt beställdes av Boding och bytet gick lätt och smärtfritt. Det gamla var ju ändå slitet och den nya bomen förtjänade verkligen inte att förpassas till det gamla beslaget.



måndag 6 juni 2011

Mats vikarie för Pia

En fanatstisk lång helg närmar sig slutet.
Den började i torsdags med ett kärt återsende när Gladan lade till i
Stenubgsund, Ruter Dam anlände senare. GT, GD och bubbel som Stig hade med
sig efter från sin balkong sett att Geminis mast fortfarande låg i hamn och
beslöt att gör oss sällskap denna fina sommarkväll.
Fredagen bjöd på en svag västlig eller vnv vind och Gladan begav sig söder
ut medan Ruter Dam och Gemini hade målet inställt på öarna kring Smögen där
21 och Alphina huserade. Efter Gullholmen beslöt delar av Geminis
besättning att Grundsund var en fin hamn som dessutom hade landström så TVn
kunde funka för kvällens EM kval match mot Moldavien som vi vann med 4-1
gött.

Lördagen bjöd på en lätt vind från syd och vi firade ett års bröllops dag,
Anki hade fixat min klocka och köpt nya wiskey glas, kände mig lite du då
jag missat köpa något till min ett års fru.
En fin seglig i sydliga vinden mot Smögen där Ruter Dam, Alphina och 21
lagt till för en räkmacka. Lite vhf konversation och målet blev Långön där
vi slog nattläger. Nu passade det bra att skicka in Pontus med
Gummiexpressen till Kungsahamn för att köpa farinsocker till kaffet med
hemligt uppdrag att även införskaffa en blombukett till bomulsbröllopet,
tack för räddningen min son :)

Grill och solnedgång på klippan underbar kväll efter blommor, hummer och
bubbel.

Söndagens morgon blev tidig då ostvinden smet runt klippan och guppade våra
båtar regält, alla var nog uppe innan 6 och 21 med sällskap gick redan
innan Geminis frukost, Ruter Dam som hade det lite nervöst mot berget men
med Gemini som vågbrytare och ganska lungt.

Ostvinden tilltog och vi fick en fin halvvind söder ut med ett lunchstopp i
Hermanö ränna.

Gemini först på plats mest på grund av att Ruter Dam skulle lämna av
besättning i Skärhamn lade vi till vid Smögholmarna och det som kan för en
oinvigd se ut som fullt kan vi återigen konstatera att när det är fullt får
det plats fem båtar till minst...

Nationaldagens morgon bjuder på sol, regn och en ostlig vind delar av
Geminis besättning sover fortfarande när 21 ger sig av, på återsenede den
3e Juli kl 14:21


Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

fredag 3 juni 2011

Tacos vid "Saltön"

I går kom Gladan och Ruter Dam till Stenungsund så mitt båtmek kunde
fortsätta, kapat skenan till ss focken men hann inte montera.
Vi vaknade idag till en strålande morgon ett morgondopp i 16 gradiga
vattnet gick fort, lite handling och ärenden kom vi tillslut iväg med
Burskär utanför Smögen som mål där 21 och Alphina enl ryktet skulle
tillbringa natten.

Vi stemade ut genom Stigfjorden och hissade vid Mollön kryss så klart, 4kn
och när vi närmade oss Kärringön startade vi gjutjärns maskinen för och
komma ikapp Ruter dam fast i Hermanöränna tog vi beslut om att lägga till i
Grundsund, Ruter Dam fortsatte mot Burskär och väl i hamn satt en GT som
smäck helt underbart väder. Att vi då kunde få landström och TV3 till
kvällens match kan ha haft en viss inverkan.

Nu mätta och belåtna efter ha smörjt kråset med Tacos och rödtjut inväntar
vi matchstart.

Heja Sverige friskt humör!

Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld