måndag 29 juli 2013

Det bidde Läsö

Efter ha lagt till på Lyr måndagen den 22/7 vid favoritbredsidan med Rutan och Den Gröne lovade väderutsikterna fem meter och vi siktade på Läsö, först motor sedan kom vinden tvärs Marstrand tyvärr höll vinden bara i två timmar men då vi hade bestämt oss så fortsatte vi mot målet.
Ca kl 19 kom vi in till Läsö hamn och lade oss som åttonde! båt bredsida utanför en Maxi77 men vi hade en plan...
Kl 06:00 väckte klockan oss och Anki gick ut på bryggan och letade nu plats (det brukar alltid gå någon tidigt) hon hittade en och ringde mig "kom hit för F" och jag lade ur men då det låg fyra till fem påbredden mot ost piren fick fi tråckla in Gemini men det gick bra så nu hade vi stävplats och lätt att få i land golfbagarna.

Tyvärr kunde vi inte vara med på golftävling nästa dag men vi bokade en starttid och en tävlingstid på lördagen, skotts scramble.

På onsdagen kom Ruter Dam och det var nära att Rutan kunde få en stävplats mittemot oss men tyvärr hann en Maxi före så hon fick lägga sig bredsida som tredje båt.

Strålande väder på Läsö och Torsdagen ägnades åt golf där vi gick i samma boll som Expressen Silverbullet Film besättningen Christian och Cecilia svaga vindar och sol.
Dopp i havet nu över tjugo grader efter golfen och Grill med Jonas och Åsa.
Dessutom sprang vi på Florén klanen och kvällen avslutades i Christers Grand Banks.

Fredagen bjöd på lika bra väder men nu skulle vi jaga en rem till motorn och enl hamnvakten kunde smeden ha en men tyvärr inte, vi fick tips om bilverkstaden i Byrum som stängde tolv, snabbt på gratisbussen och vi hann dit precis men igen ingen passande rem. Vi åkte sedan vidare till Västerö för en lunch med Rutans besättning på Carlsens kro.
Kvällen avslutades med hela gänget, florenarna Rutan bredvid Grand Banksen fiskepiren med kräftskiva.
Vid midnatt kom Malin och Nicke förbi vi skulle dock spela golf dagen efter så det mötet blev kort.

Klockan ringde sex på morgonen och nu skulle det bli skottsk scramble en strålande morgon lätt mulet, dom hade dessutom lovat lite regn på morgonen så vi packade in regnkläder i bagarna.
Mycket riktigt så började det regna kl 8 men slutade prick kl 9 när starten gick, bra utslag för alla på första...
Trevlig runda där vi gick i samma boll som tävlingssponsorn Hardy och Lars tyvärr försvann orken på slutet så resultatet in blev futtiga 10p medans ut skrapade vi ihop 23p vann gjorde man på 49p men tvåa på 46p så synd att vi inte kunde hålla ihop det.
Golfen avslutades med en grillbuffe på golfklubben.

Vädret hade blivit bättre och solen stekte åter igen och Malin och Nickes båt låg bredsida snett bakom oss och planen var att gå ner till stranden först och bada sedan kanske umgås lite med dem, dock somnade vi båda som stockar i sittbrunnen, när vi vaknade hade Nibusen åkt och via FB senare hade de valt att gå hem då det skulle blåsa upp på söndagen. Det blev en lugn kväll i sittbrunnen med gin rummy.

Söndag morgon mulet och en frisk vind från ost och då dom lovat 12m/s runt lunch avvaktade vi lite gick till Spar och bunkrade men vinden kom aldrig och meteorologerna ändrade sig och nöjde sig med Max 8m/s så vi kastade loss, tankade och satte kurs mot Trubaduren.

Fin segling i ca 7m/s dock vred aldrig vinden till SO som lovat så istället för Simons Brygga blev det Rörö där dom hade haft ett Diesel utsläpp tidigare i veckan så hamnavgiften var bara 100:-.
Mikael var såklart inte hemma denna gången heller, nu var han i Nord Norge.