onsdag 29 juni 2011

Ahhh hajfenan provisoriskt på plats

Ja ett missöde på midsommardagen resulterade i ett avslitet mantåg och man
kan gräma sig över det eller helt enkelt se det som en möjlighet.

Jag hade länge tänkt byta ut en mantågs stötta på var sida mot en sk
hajfena så man kan sträcka mantågen samtidigt ha möjlighet att lossa
krängbanden och ha det bekvämt när man ligger bredsida.

Ställd inför faktum var det dags att ta tag i det eftersom ett mantåg hade
förpassat sig till de sälla jaktmarkerna.

Hajfenor. Samt lite övriga nödvändigheter som mantågs stag fötter, nya
förtöjningstampar, nya spinn skot, fockskot lite block och inte att
förglömma en ersättning till flaggstången som försvunnit.
Inte ens en enhet fast nästan...

Väl nere i Gemini efter sista arbetsdagen före semestern skulle jag bara ta
bort dom gamla stöttorna och återanvända två fötter och montera hajfenorna
så jag kunde ta mått för nya mantåg men tji fick jag, möjligheten
förvandlades till problem igen.

Rolf kom hjälmprydd på cykel och skulle tittat till Maxin men hamnade i
Geminis sittbrunn och dess problematik, förslagen haglade och en öl med
tillhörande GD kunde säkert hjälpa till med ännu fler goda lösningar. Rolf
berättade över ölen en anekdot om när han beställt nya mantåg för många år
sedan som råkade vara för korta och att han för inte så många år sedan
återfunnit,jag väntar med spänning på om dom kan passa Gemini.

Rolf trampade hemåt och jag ägnade mig åt lite skot och block samt av en
händelse hittade en öl till i kylen (inte kan det väl finnas varken block
eller skot där?!?) Efter den ölen tänkte jag va F det är väl bara och
försöka igen. Jag fick loss mantågs stöttorna inkl fot och rätt nöjd
faktiskt, problemen förvandlades till möjligheter igen, snart promenerar
jag hem och kan konstatera att min första semester dag precis har börjat.


Projekten i morgon (flåt senare idag) är att rädda mantågsfötterna då nya
kostar en 1/10s enhet styck sedan färdigmontera "slöfocken" fixa slangen
till elpumpen, fästa upp pullpiten, måtta in mantågen antingen nya men
helst Rolf nygamla, få någon att pressa ändarna eller pressa nya om nu inte
Rolfs passar, motera klart hajfenorna, samt lite övriga göromål i Gemeni
som nu ser ut och är en arbetsplats.
Va skönt med en avkopplande semester :)

Regards
Niclas Caspersson
Grundfos AB
+46 708 319404
This message was sent from a mobile Blackberry handheld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar