tisdag 23 augusti 2011

Tjörn Runt 2011

Vi seglade familje besättning 3 generationer, med A-22an Finiekette och placerade oss 5a i vår startgrupp som förövrigt Hasse med Lova vann igen.

Starten missade vi med ca 10-15 sekunder och men endast 22kvm är det svårt att hävda sig under Tjörnbron.
Hasse med Omega 30 kom loss fin och drog iväg medan vi hade problem att hitta vind bland alla stora segel.
Efter Brattön valde vi gå ner i lä och söka fri vind och äntligen gick vi om Norlin 34an Dorina som tyvärr hade lite otur som senare skörade sin genua.

Vinden ökade succesivt och kryss vid Dyrön förbi Åstol där vågorna slog in i den öppna sittbrunnen, en Skärgrårdskryssare har ju ingen självlänsande brunn så det blev att ösa varannat slag.

Nu kom den stora missen, vi föll av mot klädesholmen och tänkte ta genvägen vid latholmen och genom "Djävuldhålet" men ångrade oss efter en stund och gick utsidan istället hmm, där var vågorna 5meter  och lite onödigt spännande.

Strax efter Flatholmen dök Urban Ristorp upp bakom och han hade gått rätt väg precis som Mats Johansson i sin Stare som smet upp framför, fel väg helt enkelt men de flesta gjorde samma misstag, troligen förlorade vi mer än 10 minuter.

Fin halvvind i Kyrkesund till publikens jubel och vinden hade stundtals varit uppe i 16m/s innan fast i Kyrkedund blev det i princip bleke och en massa vattenskotrar och Motorbåtar i vägen gjorde det inte lättare. IODn Hvid med Urban vid rodret kom i kapp i den lätta vinden han hade ju dessutom startat 10 minuter senare så det fanns inget intresse att släppa förbi, vi ville ju gå raka vägen och när vinden kom tillbaka drog vi ifrån igen.




Delmålet Björholmen hissade vi lilla blåsan och den räckte väl för vi drog ifrån gängen utan problem i den friska vinden, äntligen lite hjälp av vattenlinjen. 5a i vår startgrupp, 2a i familje klassen (fast vinnaren Arne Goksöyri sin K32 var ju familj men inte anmält det) och 72 totalt vi är nöjda med det men missnöjda med vägvalet för hade vi gjort som vi tänkte så hade vi antagligen vunnit startgruppen, men lika bra det med tanke på gnället med SRS talet...

Lite fördjupning i just SRS talet kan vara på sin plats då SRS talet skall motsvara den specifika båten och inte viken klass båten tillhör.
Så på förekommen anledning vill jag kommentera ett inlägg i en annan känd seglar blogg.

* Ju tidigare konstruktionsåret för båten är  ju lägre blir talet. Finnikette är konstruerad 1934 och en Tiger 22:a är konstruerad i slutet på 70 talet
* Konstruktören namn spelar också in och Finiekette är konstruerad av Harry Becker (inte så känd) och Tiger 22:an av den kände Peter Norlin.
* Finiekettes mast är i trä och väger mycket medan Tiger 22ans väger 25 kg och är av aluminium (ger högre tal)
* Finnikette har ingen genua utan en fock på 7 kvm och Tiger 22an har en genua som är 3 ggr så stor.
* Finiekettes spinnaker är på 42 kvm och Tiger 22an är på 80 kvm
* Finnikette är en träbåt och Tiger 22:an är i plast

Mitt lilla inlägg i debatten, det är ju extra roligt att en annan träbåt kan vinna dessutom två gånger eller har dom då för lågt SRS tal? Nej det tror jag inte precis som jag inte tror att det någonsin kan bli rättvist men rättvisare än när som gamla lystalet även tog hänsyn till om en klass hade duktiga seglare.
Snacket kom ju igång direkt när Simon Petersen vann förra året att lystalet var för lågt och det får man väl leva med om man vinner :) Fast vad inte så många känner till är att Simon har seglat hela sitt liv framgångsrikt och kan vattnen runt Tjörn och har en båt speciellt lämpad för kryss i över 10m/s samt att han denna dagen hade en proffsbesättning ombord, även det kan ju spela en viss roll eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar